2009. szeptember 29., kedd

A tudatos fogyasztás alapelvei

Tudatos életmód összeállítás
Az ökológiai fogyasztás alapelvei
Manapság minden korábbi mértéket felülmúló és egyre gyarapodó mennyiségű terméket, árut birtoklunk. Ki gondolhatott akár 30-40 évvel ezelőtt is arra, hogy szinte minden családban televízió, mosógép, porszívó lesz? Hogy az életszínvonal emelkedésének legfőbb jeleként évről-évre egyre újabb tárgyak tömkelegével vesszük körül magunkat? Ennek ellenére romlik a közérzetünk, életünkből hiányzik valami. Sokszor hallhatjuk, hogy a fogyasztás, a birtoklás lépett olyan, mindannyiunk számára fontos emberi értékek helyébe, mint a barátság, az egymásra való odafigyelés, a méltányosság és az erkölcs. Szeretetünket árukkal fejezzük ki, és árukon mérjük le. Miközben erőnket meghaladó módon vetjük magunkat a vásárlásba, észre sem vesszük, hogy ezzel nemhogy közelebb kerülnénk a boldogság és a megelégedettség áhított céljához, de még jobban eltávolítjuk magunkat tőle.
A fogyasztás túlzott és egyre fokozódó mértéke nemcsak belső, lelki egészségünket, de külső, fizikai környezetünket is veszélyezteti. Túlságosan is keveset beszélünk arról a tényről, amelynek fontosságát aligha lehet eltúlozni: a környezet-védelmi problémák túlnyomó többségének - ha nem valamennyinek - végső oka fogyasztásunk mértékében és összetételében keresendő. Az állandó vásárlás, az új és új javak beszerzése - ami együtt jár a régiek eldobásával - vezet természeti erőforrásaink kimerítéséhez, az ipari termeléssel együtt járó környezetszennyezéshez és a hulladékhegyek növekedéséhez.
A tudatos fogyasztás néhány alapelve:
Odafigyelés és a valódi igények felmérése
Aktív utánajárás és tájékozódás
Egyszerűség, tartósság
Takarékosság, vásárlói kedvezmények
A gyártó filozófiájával való azonosság
Annak felmérése, hogy mekkora energia szükséges a termék vagy a szolgáltatás keletkezéséhez?
Mekkora szállítási igénye van ahhoz, hogy eljusson hozzám?
A termék elhasználása után milyen környezetszennyező tulajdonságokkal bír?
Megfelelően tájékoztatja-e a gyártó a felhasználót a termék keletkezéséről és tulajdonságairól?
Mennyi vegyszert és műanyagot tartalmaz a termék, illetve a csomagolása?
Mennyire a „csábítás trükkje” alapján akarják eladni nekem az adott terméket?

Forrás: Móra Veronika: A környezettudatos fogyasztás alapelvei

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése